Czy języka lepiej uczyć się rano czy wieczorem

Jeszcze kilka lat temu podstawową formą nauki były tradycyjne kursy, na które chodziło się w wyznaczone dni, realizowało zadania domowe i wspinało się na kolejne poziomy zaawansowania. Alternatywą były programy komputerowe lub zestawy do samodzielnej nauki obejmujące najczęściej podręcznik wraz z ćwiczeniami na CD.
 
Rewolucja technologiczna w edukacji, która dokonała się w czasie ostatnich lat na naszych oczach, zmieniła wszystko. W jej efekcie samodzielna nauka języka może być realizowana w formie mobilnej, przenikając się z mediami społecznościowymi. Może być też dowolnie łączona z zajęciami prowadzonymi przez żywego lektora, które realizowane mogą być zarówno w realu jak i online.
 
Ale jedna rzecz nie uległa zmianie: część nauki, którą realizujemy samodzielnie – nieważne czy przy pomocy e-learningu, m-learningu czy aplikacji komputerowej - musimy umieścić w naszym napiętym planie dnia.
 
I tu pojawia się wyzwanie, bo najczęściej czas na naukę – o ile nie jest to nauka w formach szkolnych – mamy albo z samego rana, albo po zakończeniu wszystkich obowiązków. To niestety oznacza naukę późnym popołudniem lub wręcz wieczorem. To z kolei wiąże się ze zmęczeniem całodzienną pracą i brakiem mobilizacji.

Kiedy uczyć się języka obcego?

Odpowiedź brzmi: to zależy. To zależy, co chcemy robić z językiem. A dokładnie, to zależy od tego:
  • czy ma to być nauka nowych słówek, form, nowych kompetencji gramatycznych
  • czy też nie tyle nauka co powtarzania, utrwalanie, konsolidacja, łączenie z poznaną już wiedzą
Innymi słowy – czy ma to wymagać opanowania po raz pierwszy materiału językowego, czy też jest powtarzaniem już raz opanowanego materiału.

Idealna pora na naukę nowych słówek

Zajmijmy się przypadkiem pierwszym, czyli nauką nowego materiału językowego. Jest ona znacznie szybsza, gdy robimy to z kreatywnością i inwencją, a nie polegamy tylko na długotrwałych, mechanicznych repetycjach.
W praktyce oznacza to, że do zapamiętania nowego materiału używamy nowoczesnych form takich jak:
  • mind mapping
  • pamięciowe techniki multisensoryczne
  • diagramy i wizualizacja opisujące relacje w materiale
Za działania te jest odpowiedzialna nasza pamięć robocza (dawniej nazywana pamięcią krótkiego okresu). A pamięć robocza najlepiej działa w czasie naszego przedpołudniowego szczytu umysłowego, czyli od godzin wczesnoporannych do ok godziny 13.30.
 
Zapisz się na darmowe warsztaty motywacyjne: jak znaleźć 20 minut dziennie na naukę, w jaki sposób szybko opanować słówka i jak zapamiętywać dzięki mnemotechnikom.

Najlepszy czas na powtarzanie

Z kolei w czasie wyżu popołudniowego w godzinach 15.30 - 21.00 najlepiej działa pamięć długiego okresu. Jest to najlepszy moment na robienie rzeczy powtarzalnych, rutynowych, wykonywanych w ten sam lub podobny sposób. W wypadku języka jest to idealny czas na powtórki. Nasi kursanci uznają, że synergia pomiędzy odpowiednią porą oraz metodą powtórek SuperMemo to najbardziej efektywne połączenie.

Ucz się mądrze!

Innymi słowy rano, w czasie wyżu rannego opanowujemy nowy materiał, a konsolidujemy go i utrwalamy po południu. Jest to efektywne, gdyż wykorzystuje w prosty sposób naturalny mechanizm, który jest nam dany – lepsze działania pamięci roboczej rano i lepsze działania pamięci długotrwałej po południu.

Kiedy uczyć się języka z SuperMemo?

Praca z SuperMemo jest podzielona na 3 fazy.
Są to:
  • powtórki – na tym etapie program powtarza z nami te słówka, zwroty i części materiału językowego, które w tym dniu są u progu zapomnienia. Dzięki temu unikamy ich zapominania.
  • nauka – czyli opanowywanie nowego materiału, który jest prezentowany w postaci multimedialnych materiałów i następnie podzielony na małe części i kompetencje („chunks”)
  • utrwalanie – czyli pogłębioną pracę z tymi częściami materiału, które nam sprawiły kłopot na etapie powtarzania i nauki.
Po włączeniu SuperMemo automatycznie jako pierwsze zadanie pokazują nam się powtórki. Jeśli pracę z SuperMemo zaczynamy rano, to nie do końca efektywnie wykorzystamy naszą najlepiej wówczas działającą pamięć roboczą. O tej porze bowiem będziemy powtarzać materiał zamiast uczyć się w sposób kreatywny nowych elementów języka.

Co z tym zrobić?

Najprostsze wyjście to ręczna zmiana kolejności etapów pracy z SuperMemo, niezależnie od tego czy pracujesz na komputerze, on-line czy na smartfonie. To idealna rozwiązanie, jeśli chcesz efektywnie wykorzystać możliwości swojego mózgu i swojej pamięci.
 
W nowej, przygotowywanej wersji SuperMemo program będzie sam pytał o to, od której fazy chcesz rozpocząć.
 
I teraz już wiesz, co wybrać:
  • rano nowy materiał,
  • po południu powtarzanie i utrwalanie.