Zamówienia złożone do 19.12.2017 włącznie zostaną wysłane najpóźniej 20.12.2017.

Im wcześniej, tym lepiej?

Dziś język angielski nie jest traktowany przez pracodawców jako jedna z wyjątkowych umiejętności, jak miało to miejsce jeszcze kilkanaście lat temu. Wręcz przeciwnie, angielski to podstawa, którą znać powinien każdy, i dopiero znajomość innych języków daje poczucie, że jesteśmy dla pracodawcy atrakcyjnymi kandydatami na dane stanowisko. Choć nasze dzieci mają jeszcze sporo czasu, aby przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych, to właśnie teraz możemy im ułatwić zmierzenie się z zawodową dżunglą.

W jaki sposób zachęcać dzieci do nauki języka?

Już od najmłodszych lat możemy je oswajać z językiem obcym i sprawiać, że jego poznawanie będzie prawdziwą przyjemnością. Najprostszym sposobem, aby to osiągnąć, jest nauka poprzez zabawę. Dlatego też wiele przedszkoli ma w swojej ofercie zajęcia dla maluchów; bawiąc się, dzieci nawet nie zdają sobie sprawy, jak duże postępy robią w nauce języka obcego. Szczególnie dobrym momentem na rozpoczęcie nauki jest okres przedszkolny. Wtedy też dużą rolę odgrywa osoba nauczyciela. To właśnie on motywuje dzieci, by chętnie uczestniczyły w zajęciach, i zaraża je pasją do nauki języków. Dobry nauczyciel wie, jak zachęcić do zabawy nawet nieśmiałe dzieci i jak nagrodzić ich aktywność.

Dlaczego zajęcia językowe już od najmłodszych lat są tak popularne?

Przede wszystkim dlatego, że my, dorośli, już dawno zapomnieliśmy, jak to jest dziwić się wszystkiemu, co nas otacza. Dzieci natomiast w naturalny sposób chłoną jak gąbka informacje docierające do nich z otoczenia. Powtarzają zwroty i wyrażenia w języku obcym i, co najdziwniejsze, zaczynają ich potem używać we właściwym kontekście! Poza tym dzieci nie boją się porażki i zaczynają mówić w obcym języku, nawet gdy popełniają wiele błędów gramatycznych. Stają się otwarte na nowe doświadczenia i śmiało wypowiadają swoje zdanie w obcej mowie. Najmłodsze dzieci poznają świat wszystkimi zmysłami i w ten sam sposób uczą się również języków obcych. Nie mają, jak dorośli, wybranej przez siebie metody nauki, bo przyswajają wiedzę w sposób spontaniczny. Ważne jest również to, że dziecięcy aparat mowy jest jeszcze bardzo elastyczny, więc powtarzanie akcentu czy intonacji przychodzi dzieciom z łatwością. Dlatego tak ważne jest, aby na najwcześniejszym etapie edukacji bodźce językowe docierały do dzieci niemal z każdej strony.

Rola rodziców

Oprócz nauczyciela dużą rolę w nauce języków obcych odgrywają rodzice. To właśnie oni mogą jeszcze bardziej zachęcić swoje pociechy do poznawania języka angielskiego – nie tylko w szkole, ale również w domu, na przykład dzięki programom komputerowym przeznaczonym w szczególności dla najmłodszych. Programy SuperMemo oswajają z językiem nawet trzyletnie dzieci, dla których animowana, interaktywna forma nauki jest bardzo atrakcyjna. Nauka języków w tym wieku rozwija umiejętność zapamiętywania wyrazów, poprawia zdolność koncentracji i uczy używania słów i zwrotów w praktyce. Mali użytkownicy kursów ze Smokiem Memo mogą samodzielnie klikać w obrazki, słuchać nagrań i powtarzać słowa razem z lektorem, a na dodatek karmić swoją wiedzą rosnącego wraz z ich wynikami Smoka Memo, który pobudza dziecięcą wyobraźnię. Co więcej, kursy przeznaczone są nie tylko dla młodszych, ale także dla nieco starszych dzieci.

To od nas zależy, czy dzieci będą potrafiły swobodnie porozumiewać się w języku obcym, który na tym etapie rozwoju jest dla nich często tak samo naturalny jak ich własny, ojczysty. Im wcześniej zaczniemy oswajać je ze słowami, piosenkami i zwrotami, tym wcześniej będą mogły opowiedzieć nam, jak im minął dzień – oczywiście w języku angielskim.

Adriana Niedbała

Adriana Niedbała – właścicielka szkoły językowej dla dzieci Papuga, specjalistka w nauczaniu języka angielskiego dzieci i młodzieży. Współpracuje z SuperMemo World jako ekspertka językowa. Prywatnie mama dwóch córek, na których testuje nowinki metodyczne. Zawodniczka grupy kolarstwa górskiego, pasjonatka gór i sportów zimowych.